Pace!
 
AcasaFAQCautareMembriInregistrareConectare
__Nu sta in poartă, intră!__
Dum 24 Aug 2008, 20:37 Scris de Administrator

VIZITATORII au si ei o sansă de a posta pe acest Forum.
Doar pe acest topic - cine doreste acces la restul Forumului trebuie să se înregistreze.

Ca membri puteti avea acces total la subforumuri ce nu sunt afisate vizitatorilor, cum ar fi Muzică, Politică, Popasuri si altele.

Comentarii: 258
Ultimele subiecte
» DE PRIN LUME ADUNATE...
Astazi la 10:18 Scris de Anahoret

» Invatamant
Astazi la 10:11 Scris de Anahoret

» ASTAZI E ZIUA TA...
Astazi la 09:55 Scris de Anahoret

» ION
Astazi la 07:58 Scris de Anahoret

» Vorbe de duh spuse de un cinic
Mier 16 Aug 2017, 07:30 Scris de dolion

» BANCURI
Lun 07 Aug 2017, 13:58 Scris de Ion

» Casuta din padure
Lun 07 Aug 2017, 10:06 Scris de zaraza26

» Ce mi-a placut azi
Joi 03 Aug 2017, 19:20 Scris de Emil Condor

» Va mai exista Romania ?
Lun 24 Iul 2017, 18:20 Scris de Ion

» Corupția din România
Dum 23 Iul 2017, 23:44 Scris de Anahoret

» Muzica POPULARA
Mier 19 Iul 2017, 06:39 Scris de dolion

» Veștile triste
Mier 12 Iul 2017, 14:48 Scris de Ion

» CANADA
Mar 11 Iul 2017, 03:59 Scris de Ciprian

» ZBOR DE CONDOR
Mar 11 Iul 2017, 00:53 Scris de Emil Condor

» Stiri IT
Dum 09 Iul 2017, 16:16 Scris de Anahoret

» POPASUL DOLION (III)
Dum 09 Iul 2017, 14:41 Scris de Ion

» Limba română
Mier 05 Iul 2017, 14:25 Scris de zaraza26

» Klaus Johannis - Presedintele ales
Mier 05 Iul 2017, 14:23 Scris de zaraza26

Cuvinte-cheie
23 drumetie sibiu problema Maxime istorie brasov curiozitati Popasul cugetari Invatamant 1
August 2017
LunMarMierJoiVinSamDum
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
CalendarCalendar
Top postatori
Emil Condor
 
dolion
 
abbilbal
 
ostrovna
 
zaraza26
 
aurora
 
Anahoret
 
Cristina
 
Ion
 
zuum
 
Cautare
 
 

Rezultate pe:
 

 


Rechercher Cautare avansata

Distribuiți | 
 

 Kiwi

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
Mergi la pagina : 1, 2  Urmatorul
AutorMesaj
dolion

avatar

Numarul mesajelor : 21379
Varsta : 65
Data de inscriere : 31/05/2009

MesajSubiect: Kiwi   Lun 17 Noi 2014, 20:49

Pentru cine nu stie, Kiwi inseamna Klaus Iohannis Werner Infractor

Daca vreti sa stiti cu adevarat pe cine am votat si aveti rabdare sa cititi:



Suporți realitatea?

În urmă cu 12 ani, susținut fiind de un om căruia îi datorez inclusiv evoluția mea ulterioară despărțirii profesionale, am tremurat pentru prima dată, având în mână documente care incriminau, la acea vreme, un ministru de interne, un lider de partid local, un inspector general-adjunct. Erau pași făcuți alături de oameni care, atunci, credeau că adevărul ne va face bine. Atunci, am reușit, prin ancheta publicată în Tribuna și cu sprijin parlamentar, să păstrăm lucrurile în matca firească, iar clădirea școlii de hipoacuzici a rămas a statului. Apoi, am văzut cum personaje anonime au călcat pe cadavre la propriu, pentru a se alege primar. Atunci, contra cost, în presa sibiană s-a tăcut. S-a tăcut și la ziarul unde scriam, iar scoaterea textului din prima pagină s-a făcut cu contribuția a doi dintre acei care, azi, fac televiziune la Sibiu. Călcau zâmbind și atunci, ca și acum, pe cadavrele și tragediile oamenilor.
Au trecut 12 ani de atunci. 12 ani în care am trăit să văd cum o parte dintre personaje, niște încălțați cu pantofi scâlciați și pantaloni fără dungă, azi sunt elita locală. Firește, una mincinoasă, lipsită de morală și credință sinceră. Dar, așa cum românii au învățat, imaginea face totul. Iar ei acum conduc.
În 12 ani am învățat că un om mort nu înseamnă nimic în fața unui scrutin electoral care trebuie câștigat. Am mai învățat că a fura o casă, două, trei … nu face decât să îți crească șansele de a câștiga simpatia poporului ținut în bezna informației și de a câștiga mandate la Primărie. Fără o presă tot mai lipsită de independență, desprinsă definitiv de interesul public, nimic din toate astea nu ar fi fost posibile.
În aceeași perioadă am învățat că, dacă mergi la Poliție să vorbești despre amenințări, ajungi în foarte scurt timp să fii alergat pe trotuarele orașului de gipuri cu primar la volan. Și atunci, începi să îți evaluezi viața altfel…în secundele care par zile până la optima soluție de supraviețuire. Primarul de la volan este și acum primar. A câștigat mereu primăria prin fraude niciodată dovedite. Doar metodele au fost preluate și aplicate de cei care au câștigat alte primării sau posturi de consilier local.
Am învățat că un telefon anonim te poate determina să îți schimbi traseul zilnic, să renunți la întâlnirile târzii cu prietenii, să privești obsesiv peste umăr și, în cele din urmă, să ajungi la Poliție pentru a-ți da telefonul mobil sub urmărire. Așa măcar știi sigur că ești ascultat oficial și la cerere. Apoi, afli și cine este cel care te amenința și îți punea viața sub semnul întrebării. Un alt pretendent la scena politică despre care am scris. Mai ales după ce am aflat cine îmi teroriza liniștea. Apoi, anonimul a fost devoalat într-o emisiune TV în care ne-am întâlnit întâmplător, dar la care nu am mers din întâmplare cu toate argumentele.
În 12 ani de investigații locale am mai descoperit un lucru special la Sibiu. Aici, în orașul unde capitalele culturale se succed cu viteze halucinante, nu există găști cu băieți deștepți. Aici există doar una singură, iar ea cel mult își schimbă liderul vizibil. Pe rând, au fost la putere toți, iar azi conduc cei care s-au dovedit mai perfizi, mai dispuși să își sugrume adversarii în public. Dar, cum politica nu se face cu mănuși, nici Sibiul nu poate fi un salon de bune maniere, oricât s-ar strădui unii și alții să demonstreze asta.
Să fii prost la Sibiu este la fel cu a fi prost oriunde în România și în lume. Prostia în secolul XXI nu mai ține doar de lipsa de carte, într-o vreme în care diplomații nu mai au nicio legătură cu știința. Prostia vorbește despre lipsa de informație și disprețul pentru informare. Un dispreț care se prăbușește peste realitate și adevăr, zdrobindu-le decisiv în favoarea frivolității, urâțeniei și mizeriei din fiecare din noi, dar mai ales din cei care ne conduc. Într-un mod ce poate fi demonstrat extrem de ușor, cei care conduc de ceva vreme destinele localităților din județul Sibiu nu sunt mai valoroși ca alți conducători din alte timpuri. Au însă marea calitate de a se transforma, de a se adapta și a renunța la principii, adevăr și bun simț. Este rodul, efectul unui regim democratic înțeles prost și aplicat dezastruos. Pentru că, numai așa, din ciocănar ales primar, poți ajunge peste noapte jurist cu diplomă și pretenții intelectuale. Numai așa poți ajunge din sărac dator vândut, milionar. Totul este posibil atunci când până și presa doarme și devine corp comun în complicitatea și minciuna generală. Dacă se întâmplă să găsiți noutăți în această carte, despre oameni și fapte, atunci este semn că urmăriți presa, dar o faceți degeaba. Pentru că o presă care vă spune în fiecare zi că totul este minunat este o bombă cu efect întârziat, care va exploda mereu și mereu în propriile buzunare, cartiere, orașe … Iar cei care vor plăti pagubele vom fi noi, întotdeauna!
După 18 ani de presă și 12 ani de făcut presă de investigații la Sibiu, am certitudinea că prea mulți dintre cei care se perindă în scena publică au o caracteristică unică: sunt lipsiți de onoare. Chiar și aceia care i-ar obliga să spună adevărul. Dar, la nivel politic, România nu a excelat decât în puține cazuri în materie de onestitate și demnitate. Iar asta ne place, pentru că ne convine mai mult să fim comentatori, critici și dătători de soluții de pe margine, decât să alegem implicarea directă și critica.

Introducere în concluzii

Într-o vreme în care jurnalismul local a devenit serviciu gratuit de mesagerie între autorități și beneficiarul de informație, o voce critică este din alt film. Dacă în școala de jurnalism înveți că jurnalistul are o singură caracteristică, anume aceea de a fi sceptic, de a nu crede nimic până la proba contrarie, în presa locală înveți că nimic nu se mai pune sub semnul întrebări. Că tot ce este servit de administrație, de autorități, în general, este și adevărat, necesar și suficient pentru o corectă informare a publicului.
În exercițiul de față, așa cum am ajuns să fiu cunoscut la Sibiu, am adunat o parte dintre experiențele jurnalistice din ultimii ani. Experiențe jurnalistice care au deschis ușile instanțelor de judecată pentru a ajunge la adevărul pe care, ca jurnalist, îl simțeam, iar autoritățile îl doreau ascuns. În urma proceselor pentru aflarea adevărului, am adăugat și proba că democrația românească este originală și în cadrul instanțelor de judecată. Și, în final, că, deși poți să ai dreptate cu document și parafă prezidențială, autoritățile locale nu pun prea mare preț pe Justiție.
Sunt 20 de ani de libertate în România, iar după patru ani de ezitări, am îndrăznit să risc să lansez un proiect care inițial avea un titlu apropiat de romanele polițiste. Însă nu asta mi-am dorit după ce am înțeles slăbiciunea celor care ne conduc ca efect al exercițiului electoral.
“Iluzia democrației” este un îndemn la curaj, la realism și, de ce nu, un îndemn la revoltă împotriva celor care se sprijină pe indiferența generală pentru a transforma administrația în afacere personală și de grup. Și, dacă tot nu este un roman polițist, nu m-ar mira să trezesc suficiente emoții pentru ca prezentul volum să fie probă pentru noi procese sau, de ce nu, pentru autoritățile cu atribuții de control. Oricum ar fi, în cele ce urmează, nu veți descoperi anchete jurnalistice și nici judecăți la adresa unor persoane publice, chiar dacă cei vizați sunt în prima linie a orașului și județului Sibiu. Jurnaliștii și studenții la jurnalism vor descoperi proceduri și experiențe de lucru în baza Legii 544/2001, a accesului la informațiile publice. Cei interesați de o parte de adevăr, vor descoperi cum se fac afaceri la Sibiu, admirând documente care s-au dorit ținute secrete și care, prin intermediul Justiției, au fost scoase la lumină, în unele cazuri. În altele, procedurile continuă, pentru că sentințele Justiției nu sunt suficiente. Dar, toate la un loc, sunt o bucățică din ceea ce îndrăznesc să numesc “afacerea Sibiu”. O afacere în care, dacă vrei să descoperi un adevăr public, un răspuns, trebuie să ai răbdare. Uneori chiar și mai mult de doi ani. Uneori cu ajutorul Justiției, alteori aducând la exasperare Birourile de presă.

Limuzina poporului pentru domnul primar

Începând cu anul 2006, Primăria Sibiu a primit în administrare și folosință mai multe autoturisme de lux: un Audi, un Mercedes, iar din 2009 un BMW. Toate utilizate exclusiv de primarul municipiului Sibiu, ca prim reprezentant al urbei. Rapiditatea cu care au fost schimbate autoturismele, mi-a stârnit curiozitatea de a înțelege care sunt relațiile contractuale dintre administrația sibiană și furnizorul de autoturisme de lux. Aceasta, cu atât mai mult cu cât, din declarațiile primarului de Sibiu, odată cu ultima “achiziție”, acesta devenea << imaginea în plan local >> a ceea ce era, la nivel național, fostul mare fotbalist Gheorghe Hagi.
Oficial, exercițiul de transparență publică a debutat la 30 martie 2009 când, la Primăria Sibiu, a fost depusă o cerere în baza Legii 544/2001, prin care solicitam accesul la contractul încheiat între administrație și furnizorul de autoturisme. În urma refuzului repetat, la data de 19 mai 2009, am depus la Tribunalul Sibiu o acțiune în contencios prin care solicitam, de această dată, în instanță, o “copie după contractual de comodat încheiat între Primăria Sibiu și Automobile Bavaria România, având ca obiect dreptul de folosință a unui autoturism BMW, aflat la dispoziția primarului municipiului Sibiu, Klaus Werner Iohannis” .
În urma citațiilor, la data de 23 iunie 2009, Tribunalul a chemat părțile la instanța Secției Comerciale și de Contencios Administrativ. La apelul părților, făcut de grefier, partea reclamată, primarul Sibiului, nu a fost prezentă. Tot atunci, la momentul lecturării dosarului de către judecător, partea reclamată nu avea depusă la dosar nicio întâmpinare. În aceste condiții, Instanța a rămas în pronunțare. La aceeași dată, Tribunalul Sibiu a dispus “admiterea acțiunii în contenciosul administrativ formulată de reclamantul Tomozei Dan Constantin, în contradictoriu cu pârâtul primarul municipiului Sibiu și, în consecință, obligă pârâtul să furnizeze reclamantului informațiile de interes public solicitate, cu privire la contractul de comodat, având ca obiect autoturismul MBW” . În aceste condiții, Primăria Sibiu avea drept de recurs în termen de 15 zile de la comunicare.
Considerând nejustă hotărârea Tribunalului Sibiu, Primăria Sibiu atacă cu recurs sentința și, la data de 27 octombrie 2009, este stabilită o nouă înfățișare, de această dată la Curtea de Apel Alba Iulia. Ca o curiozitate, la dosarul venit de la Tribunalul Sibiu, dar și în întâmpinarea formulată de primarul Sibiului, a fost reclamat faptul că instanța sibiană – de fond – “a încălcat în mod grav dreptul la apărare al pârâtului”, prin aceea că a ignorat “existența la dosarul cauzei a întâmpinării” formulate de primar. Mai mult, între documentele atașate la dosarul Curții de Apel, se regăseau întâmpinările formulate de primar și șeful Biroului de presă al Primăriei Sibiu, cu data de intrare 23 iunie 2009, ziua pronunțării sentinței de la Sibiu. Reclamantul, primarul municipiului Sibiu, sesiza că instanța sibiană nu a ținut cont de probele existente la dosar, deși la momentul apelului, în sala de judecată, la dosar nu existau documentele.
În aceeași întâmpinare, primarul Sibiului reclamă faptul că, “instanța a lipsit ambele părți de posibilitatea de a discuta în contradictoriu toate elementele de fapt și de drept ale cauzei”. Dar, așa cum am arătat deja, la momentul judecării cauzei, în sală nu se afla niciun reprezentant al Primăriei Sibiu. Pârâtul, primarul municipiului Sibiu, a apreciat că, în privința autoturismului marca BMW, “reclamantului i-au fost oferite toate informațiile de interes public din punctul de vedere al legalității utilizării acestui autovehicul, precum și cu privire la condițiile de utilizare și cheltuieli implicate în acest scop”. În aceeași idee, primarul apreciază că, “reclamantul a justificat solicitarea comunicării contractului, în vederea documentării unui articol de presă. Așadar, interesul acestuia depășește limitele interesului public, fiind unul personal, care vizează activitatea sa profesională, interes ce nu corespunde obligatoriu cu cel al oricărui cetățean al orașului” . Este de prisos să explic pentru cei care înțeleg menirea presei, fie aceea de câine de pază al societății sau de clamată a IV-a putere în stat, că, jurnalistul, în misiunea lui, are obligația de a reprezenta interesul public și că, în aceste condiții, interesul personal dispare. Bineînțeles, atât timp cât activitatea jurnalistică este garantată de onestitate.
În cadrul întâmpinării, deși pârâtul subliniază faptul că Legea 544/2001 prevede “obligația ce revine în sarcina autorității publice este de a comunica informațiile de interes public”, traduce în interes personal litera legii, după cum urmează: “obligație care nu presupune și comunicarea înscrisurilor autorităților administrației publice locale care conține astfel de informații. Altfel spus, obligația de comunicare a informației nu este echivalentă cu obligația de comunicare a documentului”. În sprijinul argumentației sale, primarul Sibiului invoca existența unor “informații cu privire la datele personale ale reprezentanților SC Automobile Bavaria SRL” și, faptul că, transmiterea documentului nu poate fi făcută “fără acordul expres al celeilalte părți”.
Asupra acestui ultim alineat trebuie insistat. În cadrul documentului prezentat în instanță, juriștii Primăriei Sibiu aduc o interpretare originală și evident eronată Legii 544/2001, accesul la informațiile publice fiind unul direct și nu parțial sau tradus. Prin urmare, furnizarea de copii după documente este unica probă de respectare a cadrului legal. Apoi, argumentația potrivit căreia, datele personale ale reprezentanților societății partenere nu pot fi făcute publice, nu stă în picioare. Intenția de a secretiza un contract între o autoritate și o persoană juridică a fost construită pe un argument fals, pentru că interesul în acest caz era cu privire la clauze și nu cu privire la părțile contractante. Iar ca soluție, în cazul în care ar fi existat aceste date, autoritatea publică are posibilitatea să ascundă aceste informații personale prin acoperirea lor, așa cum se procedează potrivit legii.
În cadrul dezbaterii procesuale, la Curtea de Apel Alba Iulia, în susținerea cererii formulate de eliberare a unei copii după contractul cu subiect autoturismul BMW, am invocat faptul că, “primarul este angajat public, iar presa servește interesul public”, public care este îndreptățit să cunoască modul în care primarul municipiului Sibiu a primit spre utilizare personală trei autoturisme de lux. Aceasta, în condițiile în care se cunoaște că această faptă poate fi apreciată ca primire de foloase necuvenite sau, mai grav, ca “plată” pentru servicii aduse în beneficiul unor terțe persoane fizice sau juridice.
Rămas în pronunțare, completul de judecată al Secției de Contencios Administrativ și Fiscal de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia a dispus, la data de 27 octombrie 2009: “respinge ca nefondat recursul declarat de pârâtul primarul orașului Sibiu” și menținerea sentinței Tribunalului Sibiu, care obligă primarul să furnizeze copia contractului solicitat la data de 30 martie 2009.
Sentința este irevocabilă .
La data de 11 noiembrie 2009, prin scrisoare recomandată, Primăria Sibiu eliberează copia solicitată în care se menționează la Articolul 1 – Părțile, că beneficiarul autoturismului este “Municipiul Sibiu în calitate de comodatar”. Contractul a fost semnat de primarul municipiului Sibiu, la data de 2 mai 2008. La acesta a fost adăugat un act adițional de prelungire a comodatului.
În cazul prezentat mai sus, rămâne evident refuzul autorității locale de a comunica un document al administrației publice, dar, mai ales, conflictul de interese, în care se găsește primarul municipiului.
Solicitat să explice care sunt beneficiile pentru sibieni și Sibiu, care decurg din parteneriatul de folosință a autoturismului BMW, Primăria Sibiu a justificat astfel: “Sibiul beneficiază de o imagine pozitivă prin faptul că primarul orașului folosește un astfel de autovehicul, ce nu ar fi putut fi achiziționat din bugetul local”.

Un hotel pentru domnul prefect

Exercițiul democratic este perceput în România drept un dat obligatoriu mai ales pentru cei care sunt în afara sferelor de putere. Cei din interiorul administrației ajung să privească lumea dintr-o dimensiune paralelă, în care cei din exterior nu au ce căuta și, cu atât mai puțin, a cere socoteală. În anul 2008, la Cisnădie, în urma unor tranzacții imobiliare realizate printr-un împrumut bancar, prefectul județului, din acea vreme, a demarat lucrările la contrucția unui hotel. Șantierul era amplasat strategic la șosea, în fosta livadă de meri a orașului. Cât timp condițiile atmosferice permiteau, la construcție se muncea cu mână de lucru adusă din județele țării în care se vorbește maghiară, iar când s-a ajuns la împrejmuirea terenului, câteva zeci de angajați ai Direcției Silvice Sibiu au fost trimiși în zonă pentru plantarea de arbori ornamentali.
În absența unei plăci de șantier, obligatorie în condițiile legii, am căutat răspunsuri, atât la Instituția Prefectului Județului Sibiu, cât și la Primăria Cisnădie, cea care trebuia să asigure respectarea legalității. Cum Prefectura Sibiu nu s-a deranjat să răspundă solicitării de presă, am adresat o cerere în baza Legii 544/2001, înregistrată la Primăria Cisnădie, la data de 5 noiembrie 2008 . În document ceream numele titularului imobilului aflat în construcție, data la care a fost eliberată autorizația de construcție, documentele legale în baza cărora a fost eliberată autorizația de construcție și, nu în ultimul rând, care au fost sancțiunile aplicate de Primăria Cisnădie, ca urmare a nerespectării reglementărilor cu privire la afișajul de șantier. Odată expirat termenul prevăzut de lege pentru trimiterea răspunsurilor și după înregistrarea la Tribunalul Sibiu a plângerii, la data de 22 ianuarie 2009, a fost fixat primul termen de judecată în cadrul Secției Comerciale și de Contencios Administrativ. Ca o noutate, Instanța a solicitat părții reclamante să timbreze acțiunea în justiție, fapt exclus de legiuitor, care prevede expres la Cap. III Art. 22.5 că “atât plângerea, cât și apelul se judecă în instanță în procedură de urgență și sunt scutite de taxa de timbru” . Tot la primul termen, reprezentantul Primăriei Cisnădie s-a prezentat în instanță depunând la dosar întâmpinarea reclamatului și răspunsul solicitat prin acțiunea Legii 544/2001, răspuns care nu a fost primit în termenul legal.
În cadrul întâmpinării formulate de reclamat, primarul orașului Cisnădie, a fost invocată “excepția tardivității introducerii prezentei acțiuni”, pentru motivul că cererea la instanța de judecată a fost înregistrată în afara termenului de 30 de zile de la data expirării termenului prevăzut de Legea 544/2001 la art. 7. De asemenea, pârâtul a invocat faptul că “instanța poate obliga autoritatea publică sau instituția publică să furnizeze informațiile de interes public și să plătească daune morale sau patrimoniale, nu pe Primar”. În final, s-a depus la dosarul cauzei un borderou de corespondență, prin care s-a probat transmiterea datelor solicitate. În aceste condiții, primarul orașului Cisnădie a cerut respingerea acțiunii.
Având în vedere prevederile legale, responsabil de aplicarea Legii 544/2001 este reprezentantul autorității sau delegatul desemnat special în acest sens. În mod natural, instituția sau autoritatea publică nu poate fi trasă la răspundere ca entitate administrativă, în absența unui responsabil clar definit. În acest sens, solicitările în baza legii sunt adresate liderului de instituție, obligat de lege să organizeze activitatea de relații publice . Așa cum am arătat, la dosar au fost depuse drept probă un răspuns datat 13 noiembrie 2008 și un borderou de trimitere cu data poștei 14 noiembrie 2008.
Având în vedere faptul că instanța solicitase timbrarea plângerii, a fost acordat un nou termen pentru 19 februarie 2009, dată până la care să fie studiate și documentele depuse la dosar de către primarul orașului Cisnădie. Astfel, am aflat că “titularul imobilului aflat în construcție este Mitea Ilie Dumitru Haralambie din Sibiu” – prefectul județului la acea dată și că lucrarea este “edificată pe terenul proprietate privată” . De asemenea, potrivit răspunsului depus la dosar, “la începutul șantierului constructorul a montat un panou cu datele investiției care între timp a dispărut. Beneficiarul a fost atenționat să-l repună, altfel va fi sancționat conform art. 26, lit. A, conform Legii 50/1991 republicată, cu amendă de 1.000 lei” .
Astfel, în mod oficial, s-a demonstrat că proprietarul investiției este prefectul județului, reprezentant al autorității publice guvernamentale, cel care trebuie să asigure respectarea legalității instituționale. După trei luni de așteptare, aveam proba că prefectul județului devenise, la șase luni de la intrarea în funcție, un mare investitor imobiliar. La termenul din 19 februarie 2009, în urma neprezentării la proces, instanța de contencios a dispus suspendarea procesului.
În cazul de față sunt câteva aspecte care merită subliniate. În primul rând, primarul orașului Cisnădie nu a făcut proba trimiterii răspunsurilor decât pe jumătate. În cazurile de trimitere prin “recomandată”, se primește proba primirii corespondenței de către destinatar. Probă care nu a fost prezentată în instanță. Nici nu avea cum să fie prezentată câtă vreme nu a fost recepționată la destinatar. Însă, dat fiind faptul că la dosar fusese depusă informația solicitată, am considerat atins scopul acțiunii formulate prin efectul legii.

Primarul pleacă la Paris

Când nu poți dialoga simplu, scurt și fără motive generatoare de tensiuni inutile, de cele mai multe ori fie te lasă nervii, fie ajungi în instanță. Așa s-a întâmplat și în cazul deplasării primarului Sibiu la Paris, într-o perioadă în care România dădea în clocot de dragul alegerilor prezidențiale. Deja propus premier din partea opozanților lui Traian Băsescu, primarul Sibiului anunță că pleacă la Paris, la întâlnirea anuală a World Monument Fund (WMF) Europa. Se întâmpla ca evenimentul să fie programat exact între turul I și II al prezidențialelor, fapt care îl extrăgea perfect pe râvnitul premier din tirul mediatic. Potrivit anunțului oficial, primarul avea să facă deplasarea la un eveniment programat în perioada 22 – 29 noiembrie 2009. Dorința acestuia de a realiza deplasarea cu mașina aflată la dispoziția Primăriei și faptul că a efectuat 4.000 de km fără șofer în interes de serviciu au fost două argumente temeinice pentru a solicita informații despre participarea la eveniment.
Din capul locului, decontul total de 1719 euro pentru un eveniment în care cazarea și masa au fost asigurate, a fost unul uriaș. Apoi, refuzul de a furniza informații și documentele justificative pentru acest decont au stat la baza unei noi plângeri adresate instanței de Contencios Administrativ. Strict jurnalistic, ceream primarului să explice și să justifice pentru ce a decontat aproape 1,5 tone de combustibil pentru un eveniment care s-a dovedit că nu a durat șapte zile, ci numai două zile. Aici nu iau în considerare bâlbele oficiale lansate de Biroul de Presă și Comunicare al Primăriei Sibiu, care, pentru același eveniment, a lansat trei date diferite de desfășurare: prima 22 – 29 noiembrie, a doua 23 – 26 noiembrie, apoi 24 – 25 noiembrie. Ultima variantă este și cea corectă, la fel cum realitatea arată că primarul Sibiului a fost invitat, nu la întâlnirea și la discuțiile WMF, ci la câteva evenimente mondene.
Pentru a afla mecanismul deplasării la Paris, am solicitat Primăriei Sibiu explicații legate de decont și documente justificative. Apoi, am solicitat și primit o copie după invitația la evenimente, invitație care a relevat adevărata față a evenimentului la care a fost invitat primarul. Total diferită de imaginea prezentată în presa locală, înainte și după eveniment. Însă, dialogul pe marginea deplasării la Paris a debutat în 18 decembrie 2009. Pe data de 18 februarie 2010, în lipsa unor răspunsuri clare, la Tribunalul Sibiu, a fost înregistrată o plângere la instanța de contencios administrativ . Concret, ceream instanței să oblige Primăria Sibiu să furnizeze documentele justificative pentru deplasarea primarului la Paris, deplasare realizată din bani publici. Chiar dacă pe jumătate, documentele au fost furnizate, prin eliberarea unei copii după invitația la eveniment, Primăria căuta soluții pentru întârzierea prezentării decontului. În acest sens, a solicitat depunerea unei noi cereri, deși până la data de 16 ianuarie 2010 au fost transmise nu mai puțin de opt.
Un alt argument, pentru care am considerat necesară apelarea la instanța de Contencios Administrativ, a fost și răspunsul venit din partea directorului de comunicare al WMF, cu sediul la New York, care spunea la data de 26 ianuarie 2010, legat de evenimentul de la Paris, că a „căutat informații despre evenimente, dar nu a găsit nimic relevant cu privire la întâlnirea WMF Europa”.
Pe rolul Tribunalului Sibiu a fost deschis un proces în care a fost reclamat faptul că, Primăria Sibiu caută să blocheze accesul mass-media la informații legate de modul în care se cheltuiesc banii publici. Cum procesul este încă pe rol, în acest caz, prezint câteva dintre motivele pentru care Primarul Sibiului consideră că nu este cazul să aplice transparența în cheltuirea banului public.
„ … este de notorietate că reclamantul încearcă în mod sistematic în publicația la care își desfășoară activitatea (Dacii liberi), să denigreze instituția primarului, în condițiile în care niciodată nu are suficiente probe și dovezi în acest sens. Considerăm că atitudinea reclamantului este întodeauna rău intenționată, în condițiile în care se încearcă și, de altfel, s-a și concretizat, promovarea imaginii orașului atât pe plan național, cât și internațional, de către instituția Primarului Municipiului Sibiu, au fost atrase fonduri pentru restaurarea și reabilitarea monumentelor istorice. De asemenea menționăm că modul tendențios în care interpretează orice activitate desfășurată de către instituția noastră rezultă și din copia diverselor articole publicate în ziarul „Dacii liberi” … în care reclamantul nu respectă deontologia prefesiei pe care o practică, în care jurnalistul trebuie să publice articole care conțin informații utile, care să fie folositoare și utile pentru marea majoritate” … Așadar, când cetățeanul află că primarul bagă mâna în banul public nu este de interes pentru întreaga „marea majoritate”. Dar ce și cum trebuie să scrie jurnalistul? La această întrebare ne răspunde tot primarul Sibiului: „în susținerea celor menționate, depunem și copii după diverse articole din alte publicații, care înțeleg să aducă la cunoștința cetățenilor informații de interes public și care sunt imparțiale și echidistante” … „publicații … care au înțeles să informeze opinia publică în sensul celor comunicate și prezentate de Biroul de relații cu Presa din cadrul Primăriei Municipiului Sibiu” … Nici nu știi dacă trebuie să te bucuri că cenzura comunistă face parte din istorie sau dacă imaginea de european a primarului este doar o fațadă care nu ține la critică. După aproape cinci ani de dezvăluiri cu privire la afacerile private sau din spațiul administrativ, așteptam din partea primarului să se simtă lezat de neadevărurile probate cu documentele Primăriei Sibiu sau ale instanțelor de judecată, publicate de „Dacii liberi”, și să solicite Justiției reparații.
La fel ca și în procesul care avea ca subiect utilizarea unui autoturism, primarul municipiului Sibiu invocă și în acest caz o aberație, interpretând legea. Legea 544/2001 privește accesul neîngrădit la orice informație de interes public și care nu este supusă legilor speciale. Însă primarul și echipa de juriști din Primăria Sibiu citesc legea așa: „obligația ce revine autorității publice este de a comunica informațiile de interes public, obligație care nu presupune și comunicarea înscrisurilor autorităților administrației publice locale care conțin astfel de informații. Altfel spus, obligația de comunicare a informației nu este echivalentă cu obligația de comunicare a documentului” . Firește, interpretarea este departe de cadrul legal. Pentru că, așa cum susține primarul, solicitantul ar trebui să îl creadă pe cuvând fără a avea posibilitatea să confrunte adevărul. În cazul de față, să acceptăm că deplasarea la Paris s-a realizat de bună credință, iar decontul a fost făcut corect. Obiecția potrivit căreia documentele financiare, care au stat la baza decontului de călătorie a primarului, nu pot fi puse la dispoziție pentru că includ date cu caracter personal al firmelor care le-au emis, reprezintă o altă intepretare aberantă, care nu stă în picioare în fața legii. Dacă priviți în portofel sau în facturile primite de la furnizorii de energie, alimentație publică etc., veți descoperi, potrivit primarului de Sibiu, că dețineți documente confidențiale, pentru că includ datele societății emitente: cont, cod fiscal, adresă, date obligatorii prin lege.
După două înfățișări, la data de 27 aprilie 2010, instanța de Contencios Administrativ Sibiu a „admis acțiunea în contencios formulată de Tomozei Daniel Constantin, în contradictoriu cu pârâtul Primarul Municipiului Sibiu. Obligă pârâtul să comunice reclamantului, contra cost, copii după documentele financiare care au stat la baza decontului de călătorie a Primarului Municipiului Sibiu în deplasarea la Paris în perioada 22 – 29 noiembrie 2009, în interes de serviciu, inclusiv documentul prin care s-a încasat suma de către pârât”.

Administrație după reguli personale

Comuna Șelimbăr a intrat în atenția publică locală și națională, cu precădere ca urmare a scandalurilor imobiliare. Prevalându-se de o hotărâre a Consiliului Local din anul 1991, Primăria a ales să reconstituie drepturile proprietarilor “de regulă” pe vechile amplasamente. Acest “de regulă” a devenit regulă, în sensul în care majoritatea proprietarilor s-au văzut mutați pe amplasamente străine. Pentru că numărul celor care primeau terenul era mai mare decât cel inițial și pentru că suprafețele nu ajungeau pentru numărul mare de solicitări, Primăria Șelimbăr a dispus alocarea de terenuri din rezerva aflată la dispoziție. În contextul crizei de terenuri, la data de 11 martie 2008, prin intermediul unei scrisori recomandate, ajunse la destinatar la data de 13 martie 2008, am solicitat primarului comunei Șelimbăr următoarele:
1. Hotărârea Consiliul Local Șelimbăr, referitoare la asocierea Primăriei Șelimbăr cu SC Parcul Industrial Sibiu SA; 2. Hotărârea Consiliului Local Șelimbăr, referitoare la vânzarea terenului de lângă stadionul din localitatea Șelimbăr către SC Ion Art Glass SRL; 3. Procesele verbale de ședință, aferente celor două documente solicitate mai sus .
Este de reținut termenul de 30 de zile prevăzut de lege pentru răspuns, care expira la data de 13 aprilie 2008.
La data de 16 aprilie 2008, conform datei poștale de plecare, Primăria Șelimbăr emite un răspuns, din care citez: “În urma cererii dumneavoastră cu nr. 5 din data de 17.03.2008, prin care, conform Legii nr. 544/2001 privind accesul la informațiile de interes public …” . Pentru a se încadra în termenul legal, Primăria Șelimbăr procedează la un mic truc administrativ, încercând să arate că, deși solicitarea a fost primită la data de 13 martie 2008, a fost înregistrată abia după 4 zile, adică la data de 17 martie. Pentru cei avizați, acest truc nu funcționează cât timp pe avizul de primire este trecută data și ștampila Primăriei, dată la care curge termenul de 30 de zile.
În răspunsul furnizat de Primăria Șelimbăr, sunt informat “că cele solicitate de d-voastră nu vi le-am putut pune la dispoziție, întrucât accesul la Arhiva Primăriei este imposibil, acesta aflându-se în reparații capitale și reorganizare, urmând ca, la finalizarea lucrărilor, să vi le trimitem de îndată” . În fața răspunsului care nu stabilea termene clare, ci doar o amânare nedefinită, la data de 2 aprilie 2008, la Secția Comercială și de Contencios Administrativ de pe lângă Tribunalul Sibiu, a fost înregistrată acțiunea în contencios împotriva primarului comunei Șelimbăr.
La primul termen de judecată stabilit pentru data de 28 mai 2008, partea pârâtă a solicitat termen pentru angajarea de avocat.
La termenul stabilit pentru data de 25 iunie 2008, casa de avocatură care îl reprezenta pe pârât, în cadrul unei întâmpinări, invocă respingerea acțiunii formulate în baza Legii 544/2001 și, totodată, depune la dosar o serie de documente care nu au legătură cu solicitarea formulată. Documentele depuse la dosar invocau incapacitatea accesării arhivei Primăriei Șelimbăr, ca urmare a unor “lucrări de arhivare a documentelor”, lucrare realizată de SC Amurgul Unu SRL Sibiu, societate specializată, potrivit Ministerului Finanțelor în “activități de pompe funebre și similare”. Mai mult, dintr-o analiză simplă a documentelor depuse la dosar, se putea sesiza intenția de tergiversare și refuzul de a pune la dispoziție documentele solicitate. Contractul depus la dosarul instanței prezenta modificări de date, referate și acte adiționale, care justificau prelungirea termenelor de șantier la Arhiva Primăriei Șelimbăr. Ultimul document, Act adițional avea să fie încheiat cu șapte zile înaintea termenului de judecată, fapt care atrăgea atenția asupra bunelor intenții a primarului comunei Șelimbăr. În aceste condiții, instanța dispune acordarea unui nou termen pentru data de 10 septembrie 2008, dată până la care pârâtul, primarul comunei Șelimbăr, avea obligația să furnizeze documentele solicitate. La termenul din 10 septembrie, instanța a constatat că pârâtul nu s-a conformat, acordând termen pentru 24 septembrie 2008.
La data de 23 septembrie 2008, cu o zi înaintea termenului de judecată, prin serviciu de curierat, avocatul primarului comunei Șelimbăr furnizează o parte dintre documente, însă incomplet. Cum, la termenul din 24 septembrie, a fost solicitată o nouă amânare a cauzei, instanța a dispus judecarea pe fond la un nou termen stabilit pentru ziua de 22 octombrie.
La termenul din data de 22 octombrie, printr-o întâmpinare formulată instanței de judecată, am arătat că ne aflăm “la șase luni de la expirarea termenului legal de răspuns, potrivit Legii 544/2001, dată la care primarul comunei Șelimbăr nu a pus la dispoziția noastră documentele solicitate” . În această situație, am solicitat instanței “să ia în considerare cererea inițială formulată de reclamant, obligarea primarului comunei Șelimbăr la predarea documentelor solicitate și la plata daunelor pentru fiecare dintre zilele scurse de la termenul legal de răspuns, termen expirat la data de 13.04.2008”.
La data de 5 noiembrie 2008, instanța Secției Comerciale și de Contencios Administrativ de pe lângă Tribunalul Sibiu “admite în parte acțiunea în contencios administrativ formulată de reclamantul Tomozei Daniel Constantin, în contradictoriu cu pârâtul primarul comunei Șelimbăr și, în consecință, obligă pârâtul să comunice reclamantului Hotărârea Consiliului Local Șelimbăr, referitoare la vânzarea imobilului teren către SC Ion Art Glass SRL și procesul verbal al ședinței aferente acestei hotărâri. Obligă pârâtul să comunice reclamantului procesul verbal al ședinței Consiliului Local al comunei Șelimbăr, ședință în care a fost aprobată hotărârea nr. 73/2001 cu referire la asocierea comunei cu SC Parcul Industrial Sibiu SA” , cu termen de recurs în 15 zile de la comunicare.
Obligat să furnizeze documentele, primarul comunei Șelimbăr atacă cu recurs la Curtea de Apel Alba Iulia sentința Tribunalului Sibiu, iar la data de 3 martie 2009, este stabilit termen de judecată la Secția de Contencios Administrativ și Fiscal. Analizând aceleași probe existente la dosar, completul de judecată rămâne în pronunțare și, la aceeași dată, prin decizia Nr, 255/CA/2009 “respinge ca nefondat recursul declarat de primarul comunei Șelimbăr împotriva sentinței nr. 591/CA/5.11.2008, pronunțată de Tribunalul Sibiu” . Sentința este irevocabilă.
După aproape un an, timp în care au fost parcurse șapte termene de judecată și două instanțe, primarul comunei Șelimbăr se vedea obligat prin sentință irevocabilă să respecte legea. Numai că, deși prevederile legale stabilesc clar obligațiile ce revin autorității în cazul sentințelor, la data de 2 decembrie 2009, ca urmare a unei cereri adresate instanței, Tribunalul Sibiu respinge obligarea pârâtului primarul comunei Șelimbăr la respectarea deciziei confirmate de Curtea de Apel Alba Iulia. “Hotărârea judecătorească, a cărei investire se solicită, este supusă sub aspectul executării dispozițiilor art. 24 din legea contenciosului administrativ nr. 544/2004, modificată prin Legea nr. 262/2007, caracterul executoriu fiind prevăzut de lege, ceea ce face ca hotărârea să poată fi pusă în executare, fără a fi necesară formalitatea investirii cu formulă executorie conform dispozițiilor art. 374 C. pr. Civilă” .
Legea 544/2004 modificată, prevede la art. 24 “Obligația executării” după cum urmează: (1) Dacă în urma admiterii acțiunii autoritatea publică este obligată să încheie, să înlocuiască sau să modifice actul administrativ, să elibereze un alt înscris sau să efectueze anumite operațiuni administrative, executarea hotărârii definitive și irevocabile se face în termenul prevăzut în cuprinsul acesteia, iar în lipsa unui astfel de termen, în cel mult 30 de zile de la data rămânerii irevocabile a hotărârii. (2) În cazul în care termenul nu este respectat, se aplică conducătorului autorității publice sau, după caz, persoanei obligate, o amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, iar reclamantul are dreptul la despăgubiri pentru întârziere. (3) Neexecutarea din motive imputabile sau nerespectarea hotărârilor judecătorești definitive și irevocabile pronunțate de instanța de contencios administrativ, în termen de 30 de zile de la data aplicării amenzii prevăzute la alin. (2), constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă de la 2.500 lei la 10.000 lei .
La data trimiterii la tipar a prezentei lucrări, primarul comunei Șelimbăr continuă să sfideze sentințele intanțelor românești.

Cine întreabă de două ori, contracte primește!

Sibiul este în șantier din 2003. Tot de atunci Primăria Sibiu a intrat în parteneriat cu o serie de societăți comerciale, persoane juridice private, care asigură prestările de servicii în cadrul lucrărilor de reabilitare a infrastructurii orașului. Aici se pune în discuție prezența în subordinea autorității locale a unui număr de societăți care au ca activitate tocmai prestarea de servicii identice cu cele ofertate de persoanele juridice private. Modalitatea de atribuire și de modificare a contractelor de prestări servicii a devenit o practică firească în economia de piață. Iar pentru a demonstra acest lucru, puțini sunt jurnaliștii și redacțiile dispuse să plătească sute de lei doar pentru a avea acces la documente.
Între societățile aflate din subordinea Primăriei Sibiu se numără și SC Energie Termică SA și SC DPC SA. Potrivit Ministerului Finanțelor, prima societate este specializată în furnizarea de abur și aer condiționat, a doua în lucrări de construcții a drumurilor și autostrăzilor. S-ar putea spune că Primăria Sibiu are cu cine și cu ce să rezolve problemele comunității. Dar, când serviciile publice, bugetate pe milioane de euro, sunt externalizate, succesul pare să fie altul. Iar, atunci când verificarea surselor de informare se face încrucișat, rezultatele sunt surprinzătoare.
Potrivit răspunsului formulat de Direcția de Comunicare și Integrare Europeană, Serviciul Relații cu Presa, nr. 135.850 din 30 iulie 2009, în perioada 2007 – 2008 Primăria Sibiu a încheiat un număr de 10 contracte cu SC Energie Termică SA Sibiu. Între acestea, contractul cu numărul 71/17.12.2008 viza “executarea anumitor lucrări cunoscute ca <>“. Contractul a fost împărțit între SC Drumuri și Prestări în Construcții SA Sibiu și SC Energie Termică SA Sibiu, ambele fiind societăți subordonate Primăriei Sibiu, pentru o valoare totală asumată la momentul semnăturii de 5.959.302,83 lei (1.628.669,81 euro) cu TVA inclus. Termenul de execuție a lucrării, potrivit anexei la contract, era de cinci luni de la acceptarea ofertei de către beneficiar, predarea amplasamentului și primirea ordinului de începere a lucrărilor .
La câteva luni de la solicitarea formulată în iulie 2009, mai precis în luna octombrie 2009, am revenit cu aceeași cerere, de această dată doar cu titlu general, fără revendicarea copiilor după documente. Primăria Sibiu a trebuit să prezinte, prin simpla enumerare, contractele de lucrări aflate în derulare în anii 2007, 2008 și 2009, antreprenorii, sumele contractuale și starea lucrărilor. Între contractele enumerate de Primăria Sibiu, în mod firesc s-a regăsit și contractul cu numărul 71/17.12.2008, contract care, în ciuda termenului de execuție de cinci luni, se afla încă în lucru, iar, ca situație de maxim interes, urma ca, abia la finalul lunii martie 2010, să ajungă la turnarea stratului de uzură a asfaltului. Însă nici acest lucru nu a fost motivul pentru care a intrat în lista contractelor demne de semnalat.
La data semnării contractului, 17 decembrie 2008, Primăria Sibiu, SC Drumuri și Prestări în Construcții SA Sibiu și SC Energie Termică SA Sibiu au negociat lucrarea la valoarea totală de 5.959.302,83 lei, așa cum am precizat anterior. Numai că al doilea răspuns furnizat de Primăria Sibiu reflecta o cu totul altă realitate financiară. În octombrie 2009, Primăria informa că valoarea contractului, fără TVA, se ridica la 6.757.407,25 Lei. Dacă adăugăm și Taxa pe Valoarea Adăugată de 19%, ajungem la un total de 8.041.314,62 lei. Diferența de 2.082.011,79 lei, aproximativ jumătate de milion de euro a fost adugată fără ca în contract și anexe să existe o clauză expresă în acest sens. Creșterea costului lucrării este cauționată doar de “Clauza 10” din anexa la contract, care stipulează, la modul general, faptul că “beneficiarul poate da instrucțiuni de modificare” . Cu alte cuvinte, Primăria era singura care putea dispune o modificare a prețului…și a făcut-o. La data finalizării volumului, lucrările de “reabilitare și modernizare Strada Turda și prelungire până în zona de Vest, Sibiu”, încă nu au fost încheiate, la aproape doi ani de la expirarea termenului contractual.

Persoanele fizice nu sunt … “presa”

Cei curioși să știe cum este aplicată legea în cazul persoanelor private, care nu se prezintă în fața instanței în numele interesului public, dat de calitatea de reprezentant al mass media, vor avea surprize uriașe. Vor descoperi că articolul 1 și 6 (1) din Legea 544/2001 este opțional, iar instanțele nu au rețineri în a interpreta legea în funcție de solicitant. Astfel, dreptul la informarea publică este obturată de judecătorul care ajunge în cele din urmă să protejeze autoritatea publică și să sancționeze aspru cetățeanul.
Dosar nr. 1148/85/2007: Reclamantul N. A. cheamă în instanță pe primarul comunei Șelimbăr, care refuză furnizarea unor documente emise de Primăria Șelimbăr, potrivit Legii 544/2001. Concret, N. A. solicita copia documentelor care au stat la baza stabilirii dreptului de proprietate asupra unor terenuri, componența comisiei locale pentru stabilirea dreptului de proprietate 2000 – 2004 și componența comisiei locale pentru stabilirea dreptului de proprietate 2004 – 2007.
După termenul legal prevăzut de lege, acordat pentru furnizarea răspunsurilor de către Primăria Șelimbăr, perioadă în care autoritatea locală nu răspunde solicitării, reclamantul se adresează instanței de Contencios Administrativ de pe lângă Tribunalul Sibiu. Procesul, la ambele faze de judecată, fond și apel, primește același răspuns: respinge solicitarea reclamantului și îl obligă pe acesta la plata unor daune materiale de judecată.
În acest caz, dincolo de viteza cu care instanța s-a pronunțat, aceasta a refuzat să citească, în cadrul procesului, câteva aspecte de ordin legal. Cel mai grav dintre acestea vizează refuzul autorității de a furniza solicitantului un răspuns în termenul prevăzut de lege la articolul 7 (1) și (2), refuz trecut cu vederea de instanță. Apoi, deși vorbim de acte emise de autoritatea publică, care prin lege trebuie să fie puse la dispoziția publicului, instanța de judecată consideră, în ciuda dispozițiilor articolelor 1 și 6, că reclamantul nu are calitate procesuală și nici interes să afle informațiile publice solicitate. Și, pentru ca totul să fie dus până la capăt, prin sentința civilă nr. 1262/C din 10 mai 2007, Secția Comercială de Contencios Administrativ de pe lângă Tribunalul Sibiu hotărăște respingerea cererii formulate și obligarea reclamantului la plata unor daune în valoare de 1.160 lei, cu termen de recurs în 15 zile.
Cu legea de partea sa, reclamantul atacă cu recurs sentința Tribunalului Sibiu la Curtea de Apel Alba Iulia. În concluziile scrise depuse la Curte, reclamantul arată faptul că Primăria Șelimbăr nu a respectat termenele și prevederile Legii 544/2001, motivează interesul și calitatea procesuală și solicită casarea sentinței civile Nr. 1262/C din 10 mai 2007. Instanța Secției de Contencios Administrativ Fiscal de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia a confirmat decizia instanței de fond de la Sibiu, condamnând odată în plus reclamantul A.N. Pentru ca totul să fie pe măsura unei sentințe care nu ține cont de cadrul legal, Curtea obligă reclamantul la plata altor 1.000 de lei cheltuieli de judecată în favoarea reclamatului .
Pentru a lămuri acest dosar, dar mai ales pentru a relua câteva dintre tezele Legii 544/2001, esențiale în aplicarea acesteia, consider necesară sublinierea poziției eronate, atât a instanței de fond, cât și a celei de apel. Prima și cea mai importantă omisiune a instanțelor vizează nerespectarea de către autoritatea publică a termenelor de răspuns prevăzute de lege, termene obligatorii. Acest argument, invocat de reclamant la ambele instanțe de judecată, nu a fost luat în considerare. Apoi, motivarea instanței de apel potrivit căreia “reclamantul nu a făcut dovada vreunei cereri fie în baza Legii nr. 18/2001, fie în baza Legii 10/2001 pentru care să justifice relațiile solicitate …” demonstrează o eronată înțelegere a legii 544/2001. Aceasta prevede la Art. 1 “Accesul liber și neîngrădit al persoanei la orice informații de interes public”, cu alte cuvinte, neîngrădit, fără a fi necesară motivarea cererii altfel decât în temeiul acestei teze. Ori motivarea instanței, potrivit căreia cererea trebuia realizată în baza unei alte dovezi, constituie o interpretare abuzivă și personală a instanței de judecată. Așa cum a dispus instanța de fond și cea de apel, legea își pierde caracterul de acces neîngrădit la informațiile publice și devine o armă împotriva celor care doresc să ajungă la informații. Această armă se constituie în cazul de față în obligarea celui care solicită informații publice la plata sumei totale de 2.160 lei, cheltuieli de judecată în favoarea primarului comunei Șelimbăr. Prin urmare, accesul neîngrădit și gratuit la informațiile publice este îngrădit fie de o autoritate care nu este pedepsită pentru nerespectarea legii, fie de o instanță care interpretează cel puțin curios prevederile legale.

Opt studii de caz

Primăriile din județul Sibiu sunt, cu puține excepții, refractare la comunicare. Unele dintre ele nu sunt pregătite să adopte o poziție serioasă nici după somații, fapt ce ar conduce la un permanent și obositor dialog în Justiție. Practica demonstrează că atitudinea față de solicitarea publică este una puțin responsabilă, iar, acolo unde există un minim interes, energiile sunt canalizate spre tergiversare și nu spre rezolvare.
Aleator, au fost alese opt primării din județ, altele decât cele cu care deja intrasem în contact: Avrig, Cristian, Mediaș, Micăsasa, Rășinari, Roșia, Slimnic, Tălmaciu. Fiecărei instituții i-a fost trimisă, cu cofirmare de primire, o solicitare în baza Legii 544/2001, prin care au fost cerute informații legate de sumele alocate în anul 2009 pentru realizarea contractelor de achiziții și servicii, dar și copii după contractele de achiziții și servicii încheiate în anul 2009 și stadiul de derulare. Intenția demersului jurnalistic viza analiza cantitativă și calitativă a răspunsului, nicidecum parcurgerea tuturor etapelor prevăzute de lege. Așa cum voi arăta în cele ce urmează, atitudinea administrației locale lasă de dorit. Iar, cu cât te depărtezi de urban și intri în rural, lucrurile se complică.
La solicitările lansate la data pe 1 februarie 2010 , au răspuns în termenele prevăzute de lege, un număr de 3 primării: Avrig, Mediaș, Rășinari. Acestea, fie au solicitat precizări, fie au revendicat aspecte legate de detaliile solicitării, fie au notificat întârzierea furnizării răspunsului. Un număr de patru primării au refuzat orice fel de comunicare, iar o alta a furnizat răspunsurile direct, în termenul legal, fără a solicita alte informații.
Exercițiul a relevat o serie de aspecte practice de care, în demersul de acces la informațiile publice, solicitantul se poate lovi și care, în mod normal, ar trebui evitate, fie de o parte, fie de cealaltă.
Tergiversarea răspunsului pare să fie cuvântul de ordine al administrației publice locale. Pentru o asemenea ipostază, reprezentanții autorității par să cunoască legea la perfecție, speculând la virgulă orice posibilitate de a amâna răspunsul. Cel mai ilar dintre motivele invocate de administrație a vizat absența adresei la care să fie furnizat răspunsul solicitat. Aceasta în condițiile în care toate solicitările includeau adresa postală și electronică a solicitantului, adresă existentă și pe confirmarea de predare-primire poștală. Un alt argument, care a fost considerat suficient pentru a nu lua în considerare solicitarea, a fost absența semnăturii, care, potrivit legii, trebuie să apară în cerere. Ca o curiozitate statistică, acolo unde a fost reclamată absența semnăturii, vezi Primăria Avrig, autoritatea a refuzat în final să furnizeze informația, chiar dacă s-a revenit cu documentul semnat. Un alt motiv, pentru a tergiversa răspunsul invocat de autoritatea publică, privește modalitatea prin care se solicită copiile după documentele publice. În mod firesc, atunci când nu este specificată expres modalitatea electronică, este de la sine înțeles că documentele sunt solicitate în format foto-copiat. Chiar și atunci când se convine asupra modalității de furnizare a documentelor solicitate, nu este de scăpat din vedere costul de foto-copiere. Cel mai spectaculos caz în județul Sibiu este reprezentat de Primăria Șelimbăr, care solicită pentru o pagină copiată prețul de 10 lei, sumă care nu are decât darul de a descuraja orice intenție de apel în baza Legii 544/2001 sau 53/2003. În acest caz, pentru că legea permite, solicitarea către autoritate poate fi adresată în sensul primirii documentelor în formă electronică la o adresă de e-mail specificată în cererea adresată conform legii.
Statistic, exercițiul de față a relevat o statistică îngrijorătoare (vezi Tabel centralizator studiu de caz). Doar 50% dintre primării socotesc legea o obligație, motiv suficient pentru a concluziona că relația autoritate- cetățean este doar pe jumătate asigurată. La acest procent, dacă adăugăm și cazurile prezentate în capitolele anterioare, în care s-a apelat la instanța de contencios pentru respectarea legii, descoperim că realitatea este una câtuși de puțin transparentă și în regula democrației.

Ponturi pentru un proces construit corect

Solicitantul în baza legii 544/2001, până la etapa procesuală, trebuie să cunoască câteva elemente esențiale. Cererea în baza legii trebuie să fie înregistrată de autoritate, dată de la care curg termenele legale. Solicitantul trebuie să primească un număr de înregistrare chiar și în cazurile în care cererea este adresată în format electronic.
Primul termen prevăzut de lege, care vizează în special relația autoritate – mass media, este de 24 de ore în cazul solicitărilor verbale.
Al doilea termen prevăzut de lege este cel de cinci zile de la primirea solicitării, în care autoritatea trebuie să comunice petentului refuzul comunicării informațiilor cerute, refuz care obligatoriu trebuie motivat (art. 7.2).
Al treilea termen prevăzut de lege este de 10 zile, termen care se poate prelungi până la maxim 30 de zile de la data înregistrării solicitării. În situațiile în care autoritatea apreciază că depășește termenul celor 10 zile, aceasta are obligația să anunțe solicitantul, în scris, cu privire la întârzierea răspunsului.
După expirarea termenului de 30 de zile, atunci când solicitantul nu a primit răspunsul cerut sau nu a primit nici un fel de răspuns, se poate adresa instanței de Contencios Administrativ. Potrivit legii, atât plângerea cât și apelul se judecă în procedură de urgență și sunt scutite de taxa de timbru. Aici, așa cum am arătat în cuprinsul prezentei lucrări, instanțele încă apreciază opțional art. 22.5 din Legea 544/2001 care legiferează modul de judecată în cazul refuzului autorității de a respecta legea.
Îndreptarea către instanță se poate face în termen de 30 de zile de la expirarea perioadei la care autoritatea a refuzat comunicarea informațiilor (art. 22.1). După expirarea celor 30 de zile, adresarea către instanță devine inutilă, chiar dacă această prevedere legală nu absolvă autoritatea de respectarea și aplicarea legii. Instanțele au respins numeroase apeluri împotriva autorității tocmai ținând cont de această prevedere. În aceste cazuri solicitantul trebuie să reia întreaga procedură, dacă dorește să ajungă la documente prin intermediul justiției.
După parcurgerea etapelor procesuale, instanța de fond și apel, în cazurile în care solicitantul are câștig de cauză, autoritatea este obligată ca în termen de 30 zile de la emiterea sentinței să furnizeze informațiile și documentele solicitate. După termenul de 30 zile, potrivit Legii 544/2004 modificată, atunci când autoritatea refuză executarea hotărârii definitive și irevocabile, este aplicată conducătorului autorității publice sau persoanei desemnate de instanță, o amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pentru fiecare zi de întârziere la furnizarea documentelor. În același timp, solicitantul are dreptul la despăgubiri pentru întârziere. Mai mult, neexecutarea hotărârilor judecătorești definitive și irevocabile pronunțate de instanța de contencios administrativ constituie infracțiune.

_____________________
Pentru cine vrea să creadă, am o mie de motive. Pentru cine nu vrea să creadă, n-am nici unul.
Sus In jos
Vizitator
Vizitator
avatar


MesajSubiect: Re: Kiwi   Lun 17 Noi 2014, 23:23

Shocked Rolling Eyes Eu iti spun sigur ca niciodata nu voi citi un text atat de lung pe forum. Sorry smile

Si in general nu citesc mesaje mai lungi de 10-12 randuri, si alea numai daca sunt scrise de user. Bine, ce e scris de user in general citesc dar din experienta stiu ca alea nu sunt foarte lungi. Hi hi hi.
Daca e copy-paste nu citesc aproape niciodata mai mult de prima fraza.

Asta ca sa se stie. Very Happy Laughing

P.S. Deci daca vrei sa aflu despre ce e vorba in romanul din postarea de mai sus, fa te rog un rezumat , cu cuvintele tale oh da! hug
Sus In jos
dolion

avatar

Numarul mesajelor : 21379
Varsta : 65
Data de inscriere : 31/05/2009

MesajSubiect: Re: Kiwi   Mar 18 Noi 2014, 08:36

Klaus Iohannis : Ne-am luat tara inapoi
Care tara domnule Klaus, cumva Transilvania?
Ni s-a pregatit asta de ani buni.

”Însă cea mai valoroasă decorație a primit-o Klaus Iohannis de la Otto Schily, fostul mi­nistru de Interne al Germaniei, în ziua de 11.12.2007. Acesta l-a decorat pe primarul Sibiului, Klaus Werner Ioha­nnis și pe suc­cesorul său la Ministerul de Interne, Wolfgang Schau­ble, din partea Societății Ger­mane! Decorația, cea mai înaltă distincție din Germania, a fost înmânată pentru merite deosebite aduse Germaniei!!! Și noi care credeam, ca niște naivi, că Iohannis slujește România.”

In plus un detaliu cel putin interesant e cel semnalat de Active News
“De altfel, doamna Merkel nu s-a putut abține și a lăsat și un indiciu mai mult decât arogant: în scrisoarea de susținere către Iohannis, aceasta a folosit sintagma Siebenburgen, referindu-se la Transilvania, adică vechea denumirea a provinciei. Doamna Merkel putea folosi cu ușurință cuvântul “Transsilvanien”, dacă nu chiar Rumanien, dar a preferat denumirea care se regăsește pe vechea stemă a defunctului principat, una în care românii nu erau reprezentați. O altă coincidență?”

Eu as spune. Sah mat, Romania.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1507655219518114&set=a.1390486427901661.1073741828.100008209502621&type=1&fref=nf

_____________________
Pentru cine vrea să creadă, am o mie de motive. Pentru cine nu vrea să creadă, n-am nici unul.
Sus In jos
dolion

avatar

Numarul mesajelor : 21379
Varsta : 65
Data de inscriere : 31/05/2009

MesajSubiect: Re: Kiwi   Mar 18 Noi 2014, 08:41

Blaga și Iohannis, doi iobagi pe moșia arendașului Voiculescu

2.600 de hectare arendate de la statul român de firma lui Dan Voiculescu. Prin intermediul unei agenții guvernamentale coordonată de ministerul condus de președintele Partidului Conservator, Daniel Constantin, despre care se știe de mult timp că este dator (cu acte) către președintele-fondator al partidului. În condiții cel puțin suspecte, cu modificarea legislației doar în avantajul lui Dan Voiculescu, fără a se mai ține cont că precedentul contract de arendare (tot) către una din firmele controlate de Dan Voiculescu fusese încălcat grosolan prin neplata arendei datorată statului(…)

Înțeleg că Vasile Blaga are tot felul de înțelegeri pe sub masă cu Dan Voiculescu, (dar nu numai…), că preferă liniștea pe care i-o aduce statutul de “colaborator” din opoziție, că este interesat să nu răscolească mormanul de bălegar de la ADS, ca să nu primească bastoanele Antenei 3 pe spinare, dar tot mi se pare revoltător!
Există și un lucru bun în toată această poveste incerdibilă cu politicieni care refuză să-și facă datoria față de electorat. Am primit o mică mostră de ceea ce înseamnă Legea Tăcerii între oameni politici de toate culorile, deranjați (din ce în ce mai puțin) de o presă ce nu pare dispusă să stea cu mânile în sân și să vadă cum își împart Puterea.

Citiți restul aici:

http://www.evz.ro/comentariu-de-dan-andronic-blaga-si-iohannis-doi-iobagi-pe-mosia-arendasului-voiculescu.html

_____________________
Pentru cine vrea să creadă, am o mie de motive. Pentru cine nu vrea să creadă, n-am nici unul.
Sus In jos
dolion

avatar

Numarul mesajelor : 21379
Varsta : 65
Data de inscriere : 31/05/2009

MesajSubiect: Re: Kiwi   Mar 18 Noi 2014, 08:44

Doina Pană, vicepreședinte PSD Bistrița-Năsăud și președinte OFPSD Bistrița-Năsăud, într-o conferință de presă:

”După șase săptămâni de campanie, s-a dovedit că Iohannis este un candidat slab, slab, slab, atât de slab încât și el e conștient că e slab, și acesta este motivul pentru care a fugit de la confruntare. Legat de faptul că e atât de slab, pe mine nu m-a dus gândul că în disperare de cauză toți PDL-iști, toți băsiștii care îl susțin o să ajungă să facă afirmații mincinoase și mizerabile. Două dintre ele le știți, faptul că profesorii vor trebui să dea înapoi cei 150 de euro care sunt bani europeni și că oamenii nu vor beneficia de tichetele care vin de la UE pentru alimente. Iarăși bani europeni, deci ne jucăm cu cuvintele.

Dar a treia afirmație extrem de mincinoasă și mizerabilă este cea legată de ”Radarul pădurii”. Victor Ponta și-a asumat să piardă electoral în momentul în care m-a susținut ca să opresc jaful din pădurile României. M-a susținut până la capăt. Nu oamenii de rând sunt deranjați, ci mafiile care au ras pădurile țării noastre, iar cei din echipa lui Klaus Iohannis s-au raliat zvonurilor pe care aceștia le-au lansat și au dezinformat că populația este afectată, când de fapt populația nu e afectată cu absolut nimic. Și cu ”Radarul pădurii”, își pot duce lemnul de foc la care au dreptul. Am ieșit chiar cu o măsură suplimentară ca să poată prelucra și valorifica acest lemn. Cu toate astea, au lansat zvonuri mincinoase, mai ales în zonele de munte, că le pun radar la cai, deci tot felul de aberații.

Nu pot decât să trag concluzia că sunt sprijiniți în această campanie de adevărații mafioți care au devalizat pădurile României. Multe lucruri mi s-au părut degradante în această campanie, dar asta din punctul meu de vedere este maxim la care poți ajunge ca degradare”.

http://www.timponline.ro/pana-echipa-lui-iohannis-sprijinita-de-mafiile-care-au-ras-padurile-si-sunt-deranjate-de-radar/

_____________________
Pentru cine vrea să creadă, am o mie de motive. Pentru cine nu vrea să creadă, n-am nici unul.
Sus In jos
dolion

avatar

Numarul mesajelor : 21379
Varsta : 65
Data de inscriere : 31/05/2009

MesajSubiect: Re: Kiwi   Mar 18 Noi 2014, 08:59


_____________________
Pentru cine vrea să creadă, am o mie de motive. Pentru cine nu vrea să creadă, n-am nici unul.
Sus In jos
dolion

avatar

Numarul mesajelor : 21379
Varsta : 65
Data de inscriere : 31/05/2009

MesajSubiect: Re: Kiwi   Mar 18 Noi 2014, 09:05

... nu prea stăpânește nici la nivel de lectură facilă „fișa postului” de președinte al țării și este vorba de cea mai înaltă demnitate. În turul II votul va fi mai personalizat decât la turul I. Ori, pe asta se mizează de către staff-ul de campanie al lui Iohannis: activarea rețelelor de socializare din străinătate, deci adjudecarea votului diasporei și, cum spunea vicepreședintele PDL Mihai Răzvan Ungureanu – votul comunității maghiare.

http://www.cvlpress.ro/05.11.2014/insolenta-nu-l-prinde-pe-klaus-iohannis/

_____________________
Pentru cine vrea să creadă, am o mie de motive. Pentru cine nu vrea să creadă, n-am nici unul.
Sus In jos
dolion

avatar

Numarul mesajelor : 21379
Varsta : 65
Data de inscriere : 31/05/2009

MesajSubiect: Re: Kiwi   Mar 18 Noi 2014, 09:18

Tribunalul București a respins noua conducere a PNL. Potrivit magistraților, statutul PNL este ilegal. PNL a votat o derogare prin intermediul căreia Klaus Iohannis a primit dreptul de a candida. Iohannis ar fi avut nevoie de o vechime în partid de minimum doi ani pentru a face asta. Klaus Iohannis a fost ales președinte al PNL pe 28 iunie 2014. El s-a înscris în PNL în ianuarie 2013, la invitația fostului lider Crin Antonescu.

Citeste mai mult pe: Iohannis, debarcat de instanta de la sefia PNL | deBanat.ro - spune realitatea! http://www.debanat.ro/2014/09/iohannis-debarcat-de-instanta-de-la-sefia-pnl/#ixzz3JP0ANGqN

_____________________
Pentru cine vrea să creadă, am o mie de motive. Pentru cine nu vrea să creadă, n-am nici unul.
Sus In jos
dolion

avatar

Numarul mesajelor : 21379
Varsta : 65
Data de inscriere : 31/05/2009

MesajSubiect: Re: Kiwi   Mar 18 Noi 2014, 09:22

Prin această acțiune de denigrare a nominalizării României pentru portofoliul de comisar european, Klaus Iohannis, cel care se vrea urmașul lui Traian Băsescu la Cotroceni, se descalifică pentru a ocupa acest post. Despre Traian Băsescu știm cu toții ce apucături are ca președinte, ne-a obișnuit deja. Însă, Iohannis care vine cu o imagine de pacificator în spațiul public lucrează în realitate la erodarea imaginii și a interesului României.

http://plr-liberalii.ro/andrei-gerea-iohannis-dupa-ce-a-calcat-in-picioare-identitatea-pnl-acum-calca-in-picioare-interesele-romaniei/

_____________________
Pentru cine vrea să creadă, am o mie de motive. Pentru cine nu vrea să creadă, n-am nici unul.
Sus In jos
dolion

avatar

Numarul mesajelor : 21379
Varsta : 65
Data de inscriere : 31/05/2009

MesajSubiect: Re: Kiwi   Mar 18 Noi 2014, 10:12

Kiwi e om cinstit, iar ca om cinstit nu știe să mintă. Pentru a fi un bun mincinos, ai nevoie de o bună memorie, în primul rând. Iar memoria nu este punctul forte al domnului Iohannis. Altfel nu ne putem explica de ce, de fiecare dată când a fost întrebat despre cele șase case, a oferit variante diferite. După ce ne-a spus cum și-a luat casa din darul de nuntă, cum l-au ajutat părinții și cum a investit din meditații, săptămâna trecută, aflat în prezența unui ferchezuit cu pretenții de ziarist, Iohannis a schimbat din nou povestea: „Am avut oportunitatea, în anii în care sașii au plecat, să investesc în imobile care erau mai ieftine. Prima casă a fost luată în ’94“.

Ei bine, domnul Klaus Werner Iohannis tocmai își depusese de câteva zile, la Biroul Electoral Central, declarația de avere. Nici ce scrie acolo n-a ținut minte. Pentru că nu există nicio casă cumpărată în 1994. Nici una. Există una cumpărată în 1992, iar următoarea e achiziționată în 1997. După aia urmează 1999 și tot așa, până în 2007. 1994? Nope!

_____________________
Pentru cine vrea să creadă, am o mie de motive. Pentru cine nu vrea să creadă, n-am nici unul.
Sus In jos
dolion

avatar

Numarul mesajelor : 21379
Varsta : 65
Data de inscriere : 31/05/2009

MesajSubiect: Re: Kiwi   Mar 18 Noi 2014, 10:15

Kiwi e un om cinstit, dar putem accepta că are probleme cu memoria. Aia e, banii de la nunta din 1989 i-a păstrat la bancă până în 1992, când a cumpărat prima casă. Și i s-a părut că a trecut atât de mult timp, încât a zis că 1992 era 1994. Se mai întâmplă. În definitiv, ce-s doi ani la scara istoriei? Și de ce ai cere de la un sas rigoarea unui neamț? Doar pentru că așa se promovează? Drept un neamț riguros? Haideți, doar nu suntem la prima campanie electorală în 25 de ani, ca să mai mușcăm orice momeală.

E un om cinstit, dar obraznic, îndrăznim să spunem. Din cale-afară de obraznic. Sau arogant. Casele, ni se explică, nu sunt chiar case. Sunt și apartamente. Și sunt și mici ale naibii. Cică: „Cele șase case nu sunt șase. Casa în care locuiesc, două case mici cu două camere și apartamente. Sunt șase locuințe, dar ele toate la un loc sunt cât un apartament din București“.

_____________________
Pentru cine vrea să creadă, am o mie de motive. Pentru cine nu vrea să creadă, n-am nici unul.
Sus In jos
dolion

avatar

Numarul mesajelor : 21379
Varsta : 65
Data de inscriere : 31/05/2009

MesajSubiect: Re: Kiwi   Mar 18 Noi 2014, 10:16

Kiwi e un om cinstit, dar se pare că e rupt rău de realitate. Habar n-are, de exemplu, cât e un apartament în București. Să spunem că domnia sa vorbea de prețul unui apartament. OK. Cele șase „locuințe“ (nu case, da?) aveau, în 2009, o valoare de impozitare declarată de 613.000 de lei. Cam 150.000 de euro. Asta este valoarea declarată, pentru că doar una dintre case îi aduce, prin închiriere, în jur de 50.000 de euro pe an. Aia să fie o casă care se vinde sub 300.000 de euro, când îți acoperi investiția în doar șase ani? Oricum, nu știm ce informații are domnul Iohannis despre piața imobiliară din București, dar cu 150.000 de euro, ca să luăm de bună declarația dată fiscului, îți cumperi azi nu un apartament, ci două. Minimum. Oricum, vorba unui profesor enervat de aceste declarații: nu vreți, domnule Iohannis, să faceți schimb? Oricum sperați să vă mutați la București, o să aveți nevoie de casă în oraș… haideți, dați cele șase case din Sibiu pe un apartament în București și ați închis gura tuturor cârcotașilor.

_____________________
Pentru cine vrea să creadă, am o mie de motive. Pentru cine nu vrea să creadă, n-am nici unul.
Sus In jos
dolion

avatar

Numarul mesajelor : 21379
Varsta : 65
Data de inscriere : 31/05/2009

MesajSubiect: Re: Kiwi   Mar 18 Noi 2014, 10:18

Kiwi e un om cinstit, dar are niște sfătuitori de tot râsul. Căci dacă sfătuitorii i-au spus că cele șase case ale lui sunt atât de mici încât fac, la un loc, cât un apartament din București, înseamnă că și-au bătut joc de el. Nici una dintre „locuințele“ domnului Iohannis nu are mai puțin de 64 de metri pătrați. Nici una. Iar 64 de metri pătrați este dimensiunea unui apartament mediu din București. Știți care este suprafața totală a „locuințelor“ lui Klaus Werner Iohannis? 1.020 de metri pătrați! 1.020. Așa scrie în declarația de avere. Câte apartamente de 1.020 de metri pătrați știți în București? Or fi penthouse-urile construite de Popoviciu pentru alde Ioana Băsescu, dar nici alea nu se duc atât de sus. 1.020 de metri pătrați, cât un apartament în București! Doar casa în care locuiește primarul Sibiului are 377 de metri pătrați. Știți multe apartamente atât de mari în București?

_____________________
Pentru cine vrea să creadă, am o mie de motive. Pentru cine nu vrea să creadă, n-am nici unul.
Sus In jos
dolion

avatar

Numarul mesajelor : 21379
Varsta : 65
Data de inscriere : 31/05/2009

MesajSubiect: Re: Kiwi   Mar 18 Noi 2014, 10:18

Klaus Iohannis e un om cinstit, păcat că ne crede proști, păcat că nu-și dă osteneala să fie mai credibil. Mare păcat.

_____________________
Pentru cine vrea să creadă, am o mie de motive. Pentru cine nu vrea să creadă, n-am nici unul.
Sus In jos
Vizitator
Vizitator
avatar


MesajSubiect: Re: Kiwi   Mar 18 Noi 2014, 14:09

Daca il regreti pe Ponta, imi pare rau pt tine. Romanii au demonstrat ca vor altceva. Sorry. Nu conteaza ca se numeste Johannis sau altfel, a fost o lectie pt clasa politica. I-au subestimat pe romani si au neglijat aspectul ca printre romani exista TINERII !!!
Sus In jos
dolion

avatar

Numarul mesajelor : 21379
Varsta : 65
Data de inscriere : 31/05/2009

MesajSubiect: Re: Kiwi   Mar 18 Noi 2014, 14:21

Niciunul dintre cei 14 candidati nu meritau votul meu, nu numai Ponta si Iohannis... dar mi-am calcat pe inima si l-am votat pe Iohannis, cu regretele de rigoare, dandu-mi seama de Marea Manipulare Generala a FaceBook-ului... am dat curs unei cereri, oneste de altfel, a unei bune prietene... am zis "treaca de la mine"... dar voi sta la panda si-i voi taxa fiecare greseala... sunt sigur ca vor fi!

_____________________
Pentru cine vrea să creadă, am o mie de motive. Pentru cine nu vrea să creadă, n-am nici unul.
Sus In jos
dolion

avatar

Numarul mesajelor : 21379
Varsta : 65
Data de inscriere : 31/05/2009

MesajSubiect: Re: Kiwi   Mar 18 Noi 2014, 14:26

Apropo de tineri... nu e vorba de acelasi tineret pe care nu dadea nimeni doi bani? Ala prost crescut, obraznic, intr-un cuvant needucat? Tineretul acela de plans pentru lipsa de seriozitate, pe mainile caruia ne temeam sa lasam viitorul tarii?

_____________________
Pentru cine vrea să creadă, am o mie de motive. Pentru cine nu vrea să creadă, n-am nici unul.
Sus In jos
Vizitator
Vizitator
avatar


MesajSubiect: Re: Kiwi   Mar 18 Noi 2014, 14:47

Ce inseamna "Marea manipulare a facebook-ului"?? Tu nu intelegi ce inseamna facebook? Inseamna oameni obisnuiti, ca mine si ca tine. Pe cine manipuleaza facebook-ul? Acolo exista milioane de oameni care comunica intre ei. Cine are vreun interes ocult?

Tocmai ca televiziunile au fost invinse de facebook. Adica manipularile si incercarea de spalare a creierelor nu a dat roade, tocmai pt ca oamenii cei obisnuiti pot comunica intre ei si pot afla care este adevarul. Eu de pe facebook, de la colegii mei din Londra , Paris si alte orase am aflat ca ei stau la coada pt a vota si sunt alungati cu gaze lacrimogene. TV-ul nici nu amintea de asa ceva. La TV spunea Firea ca sectiile de votare din diaspora sunt goale.
Asadar, cine manipuleaza? Aaaa, lor nu le convine ca lumea nu se mai lasa manipulata de televiziuni deoarece exista facebook, unde se poate vedea adevarul care le infirma mincina lor, iar lor nu le convine, normal.

Tinerii sunt minunati. Iti spun eu. Si spun asta de muulti ani. Am trait printre ei, traiesc printre ei si suntem binecuvantati cu tineri care stiu ce vor si stiu ca pot sa-si croiasca viitorul. S-a vazut ca pot sa-i dea la o parte pe mincinosii plagiatori si sa le dea un sut in dos. S-a vazut ca vor cinste, corectitudine si bun simt.

Eu nu am spus niciodata decat lucruri excelente despre tinerii nostri.
Sus In jos
dolion

avatar

Numarul mesajelor : 21379
Varsta : 65
Data de inscriere : 31/05/2009

MesajSubiect: Re: Kiwi   Mar 18 Noi 2014, 19:52

Va fi un presedinte slab. Atat in sens politic, cat si ca pregatire propriu-zisa pentru cea mai inalta functie in stat. Omul e prost. Nu poti conduce o tara cu ochii pe prompter.

Va fi un presedinte manipulat de hienele din jurul lui. Si sunt, har Domnului, o droaie. Si de la un moment dat incolo va ceda. Daca nu a facut-o deja pana acum (vezi Ludovic Orban si restul tradatorilor din PNL)

Va fi un presedinte care il va salva pe Basescu de la ceea ce merita sa pateasca Basescu (pentru cei 10 ani odiosi). E pacat. Basescu ar merita sa mearga la inchisoare, nu pe mare... in vreo insula exotica.

Va fi un presedinte in spatele caruia se vor ascunde corupti (pentru ca, da, pe langa voturile curate aduse de oameni care au vazut in el o speranta, Klaus Iohannis este sustinut si de o armata de penali).

Va fi si presedintele meu, voi incerca sa il respect, dar va beneficia de respectul meu DOAR daca va INFIRMA toate punctele de mai sus. Altfel... vom avea un nou Basescu... cu nume nemtesc.

Pacat.

Si ultima ora, este un presedinte care vrea toata puterea, exact ceea ce i-a pus in carca lui Ponta!
Asta nu mai e pacat, e mare pericol!

_____________________
Pentru cine vrea să creadă, am o mie de motive. Pentru cine nu vrea să creadă, n-am nici unul.
Sus In jos
Vizitator
Vizitator
avatar


MesajSubiect: Re: Kiwi   Mar 18 Noi 2014, 21:32

Da da. Va fi, se va face, va face,etc. Scepticism!

Noroc ca tinerii nu gandesc ca tine ca altfel am mai fi trait in bezna inca 25 de ani.

Unui om, mai intai i se dau sanse si abia dupa aia, cand nu face ce-a promis, il taxezi.

Si mai inchideti latrina aia ca v-a spalat creierul de tot. Atata stiti: basescu basescu basescu  :keep normal: :keep normal:
Sus In jos
dolion

avatar

Numarul mesajelor : 21379
Varsta : 65
Data de inscriere : 31/05/2009

MesajSubiect: Re: Kiwi   Mier 19 Noi 2014, 09:00

Biserica Ortodoxă Română a consacrat anul 2014 ca An Comemorativ al Sfinților Martiri Brâncoveni.
Sfinții Martiri Brancoveni, Constantin Voievod cu fiii săi, Constantin, Ștefan, Radu, Matei și sfetnicul Ianache, prăznuiți pe 16 august, au refuzat să se lepede de la credința creștină, în august 1714, chiar în ziua când Constantin Voievod împlinea 60 de ani și pentru acest refuz au fost decapitați de otomani, primind moarte mucenicească. Ultimele cuvinte ale lui Constantin Brâncoveanu au fost: ”De legea creștină nu mă las, căci în ea m-am nascut și am trăit și în ea vreau să mor!”

A murit degeaba, fiindca echipa de campanie a candidatului Klaus Iohannis a decis că ar fi folositor pentru acesta pe de o parte, să treacă sub tăcere, în discursul electoral al candidatului lor, orice subiect de natură religioasă (apartenența religioasă, relația dintre stat și culte, finanțarea cultelor de la bugetul de stat, prezența orei de religie în școală, relația dintre Președintele Republicii și Biserica Ortodoxă Română, biserica națională și cel mai mare și important cult recunoscut de statul român etc.), iar pe de altă parte, să instrumenteze, prin intermediul presei prietene ori aliaților politici care susțin candidatura lui Klaus Iohannis, atacuri vehemente la adresa Bisericii Ortodoxe Române.
Klaus Iohannis, urmând planul de luptă al echipei de campanie, acceptă să comită o gravă eroare: ignoră faptul că marea majoritate a românilor sunt creștini ortodocși. Miza pe susținătorii din Diaspora trebuia sa fie una necâștigătoare, dacă Klaus Iohannis ignoră realitățile sociale, culturale, economice și religioase ale românilor care trăiesc în țară. Atât tăcerea bizară asumată de Klaus Iohannis în legătură cu chestiunea relației cu Biserica Ortodoxă Română, cât și atacurile la adresa acestei biserici, lovituri de imagine instrumentate de activiștii ACL și presa prietenă trebuia sa reduca șansele de victorie ale candidatului dreptei românești. O dreaptă politică reprezentată, culmea, de Alianța Creștin Liberală, adică de o formațiune politică ce și-a asumat particula „creștin” în denumirea oficială!
Apelul Patriarhiei Române, lansat înainte de turul 1 al alegerilor prezidențiale, îi îndeamnă pe români să participe la vot și să voteze liber și în conformitate cu valorile creștine, pentru binele națiunii și statului român.

_____________________
Pentru cine vrea să creadă, am o mie de motive. Pentru cine nu vrea să creadă, n-am nici unul.
Sus In jos
dolion

avatar

Numarul mesajelor : 21379
Varsta : 65
Data de inscriere : 31/05/2009

MesajSubiect: Re: Kiwi   Mier 19 Noi 2014, 09:07

Societatea românească și actorii implicați în această complexă relație dintre societate, stat, politică și Biserică sunt încă la vârsta „bolilor copilăriei”. Dacă în democrația americană, printre cele mai vechi din lume – așa cum am văzut din lectura câtorva din miile de studii și articole publicate pe acest subiect în SUA – ignorarea de către politicieni a subiectelor de natură religioasă și a agendei publice a Bisericilor americane ar fi un gest absurd și ar provoca reacția critică a alegătorilor americani membri ai diferitelor culte și biserici, în România, a trece sub tacere relatia ta cu biserica ortodoxa, este un "lucru bine facut"...

_____________________
Pentru cine vrea să creadă, am o mie de motive. Pentru cine nu vrea să creadă, n-am nici unul.
Sus In jos
dolion

avatar

Numarul mesajelor : 21379
Varsta : 65
Data de inscriere : 31/05/2009

MesajSubiect: Re: Kiwi   Mier 19 Noi 2014, 09:17

Ziua de 16 noiembrie 2014 va rămâne ca un moment de răscruce și deopotrivă paradoxal în Istoria Națiunii și Statului Român. Mai mult de șase milioane de cetățeni români, în majoritate de naționalitate română și creștini ortodocși, din cei peste 18.000.000 cu drept de vot, au hotărât ca Președintele Republicii să fie etnicul german de religie luterană Klaus Iohannis.


_____________________
Pentru cine vrea să creadă, am o mie de motive. Pentru cine nu vrea să creadă, n-am nici unul.
Sus In jos
dolion

avatar

Numarul mesajelor : 21379
Varsta : 65
Data de inscriere : 31/05/2009

MesajSubiect: Re: Kiwi   Mier 19 Noi 2014, 09:19

Da, apartenența religioasă a politicienilor români este (trebuie să fie!) importantă pentru Biserica Ortodoxă, pentru ierarhii, preoții și credincioșii săi, iar alegerea unui luteran în fruntea unui stat locuit în majoritate de creștini ortodocși reprezintă un eveniment istoric de importanță majoră pentru Biserica Ortodoxă, prin factorii care l-au generat și prin consecințele sale în viitorul imediat!


Marcel Răduț
Preot și jurnalist


_____________________
Pentru cine vrea să creadă, am o mie de motive. Pentru cine nu vrea să creadă, n-am nici unul.
Sus In jos
dolion

avatar

Numarul mesajelor : 21379
Varsta : 65
Data de inscriere : 31/05/2009

MesajSubiect: Re: Kiwi   Mier 19 Noi 2014, 09:20

Da, alegerea luteranului Klaus Iohannis de către milioane de români ortodocși exprimă pe de o parte, neputința Bisericii Ortodoxe de a promova o agendă publică proprie, vie, dinamică și racordată la întreg ansamblul de realități sociale, economice și politice din agora cetății românești, cu o puternică voce mărturisitoare în relația cu politicienii, iar pe de altă parte, este (mai ales!) lucrarea voinței lui Dumnezeu (Vox Populi, Vox Dei!) de a îngădui românilor o lecție a neputinței lor de a afla un politician român și creștin ortodox care să posede calitățile umane, morale și politice (cel puțin cele afișate până acum!) ale germanicului luteran Klaus Iohannis și în care românii creștini ortodocși să-și regăsească deopotrivă speranțele lumești ale unui trai demn, prosper și civilizat, precum și valorile spirituale ale credinței lor creștine ortodoxe.

Marcel Răduț
Preot și jurnalist

_____________________
Pentru cine vrea să creadă, am o mie de motive. Pentru cine nu vrea să creadă, n-am nici unul.
Sus In jos
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: Kiwi   

Sus In jos
 
Kiwi
Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 
Pagina 1 din 2Mergi la pagina : 1, 2  Urmatorul

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
LUMINA LUMII :: POPASURI personalizate si întretinute de autori :: DOLION-
Mergi direct la: